4 Meta Tags مهم و موثر در SEO
نوشته شده توسط : جعفر

 

موفقیت در سئو و افزایش بازدید سایت پیش نیازهای متعددی دارد. یکی از این پیش نیازها، ساختار فنی و اصولی کدهای HTML سایت است. در این نوشته، برخی تگ های لازم در سئو که می توانند اطلاعات لازم در مورد سایت، محتوا و ساختار سایت شما را در اختیار موتورهای جستجو قرار دهند، مرور خواهیم کرد.

 

متا تگ (Meta Tag) چیست؟
متا تگها یکی از کلیدی ترین و مهمترین ابزارهای سئو و بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو هستند. انواع مختلفی از متا تگها وجود دارد و هر کدام بنا به مورد استفاده ممکن است برای وب مستر اهمیت داشته باشد.

-------------
1- تگ Title یا عنوان

مهم ترین تگ در سئو تگ Title است. این تگ برای تعیین عنوان صفحه کاربرد دارد و وجود آن در بخش head صفحه اهمیت زیادی دارد. در این تگ شما به موتور جستجو یک شمای کلی و گوشه ای مهم از محتوا را نشان می دهید. وظیفه عنوان، شرح صفحه نیست و این کار در تگهای دیگر انجام می شود. Title همانطور که از نام آن پیداست مثل یک فصل از کتاب که با یک عنوان مشخص می شود تنها با ذکر یک کلمه یا چند کلمه در یک جمله خیلی کوتاه مشخص کننده نوع محتوا است و در مورد آن توضیحی نمی دهد.

--------------

-------------

نکات مهم در نوشتن تگ Title:
1- عنوان سایت را برای کاربران بنویسید ولی آن را با استانداردهای موتورهای جستجو فرمت کنید.
2- طول مناسب برای عنوان سایت ۵۰ تا ۶۰ نویسه است. عنوان های طولانی در نتایج جستجوی گوگل و سایر جستجوگرها، برش خواهند خورد که اثر منفی روی جذب مخاطبان خواهد داشت.
3- عنوان صفحات سایت می بایست منحصر به فرد باشند. عنوان های تکراری باعث ایجاد سردرگمی برای موتور جستجوگر می شوند و چنانچه کاربری به دنبال مطلبی خاص در سایت شما باشد، گوگل برای نمایش یکی از دو صفحه با عنوان مشابه با مشکل مواجه خواهد شد که اثر منفی روی جایگاه هر دو صفحه بر جای خواهد گذاشت.
4- درج کلمات کلیدی در عنوان صفحه، اثر مثبت و مهمی روی جذب مخاطبان دارد. با روش های مختلف سعی کنید، نوشتن عنوان های مرتبط و جذاب برای کاربران و موتورهای جستجو را فراگیری کنید.
5- سعی کنید تگ عنوان را هر چه بالاتر (بعدی از Encoding) قرار دهید تا کاربران هر چه زودتر بتوانند عنوان سایت را در مرورگر خود مشاهده کنند.
6- یک ساختار مناسب برای شکل دهی به عنوان صفحات عبارت است از: «موضوع صفحه – عنوان سایت یا برند»

-------------
2- تگ Description یا توضیحات
تگ Description در صفحه متنی است که در فهرست نتایج گوگل زیر پیوند سایت به نمایش در می آید. این تگ اساسا محتوای وبسایت شما را توصیف می کند. بنابراین باید اطلاعات کافی را به خوانندگان شما و همچنین موتورهای جستجو منتقل کند. طول این تگ نیز محدود است که بستگی به موتورهای جستجو دارد، در گوگل طول بین 154 تا 156 کاراکتر برای متا توضیحات توصیه می شود. همانطور که در صفحه نتایج جستجو نشان داده می شود، به شما کمک می کند که از گروه رقیبان خود متمایز شوید. متای توضیحات یک فاکتور برجسته در تعیین میزان نرخ کلیک شما می باشد.

-------------

-------------

نکات مهم در نوشتن تگ Description:
1- طول مناسب برای این توضیحات حداکثر ۱۶۰ نویسه است. توضیحات طولانی ممکن است برش بخورند و اثربخشی لازم در جذب کلیک کاربران را از دست بدهند.
2- همانند آنچه در مورد تگ عنوان گفته شد، تکراری نبودن توضیحات اهمیت زیادی دارد. زیرا پس از عنوان، توضیحات، موضوع اصلی صفحه را برای موتور جستجو و کاربران مشخص می کند.
3- پیدا کردن صفحاتی با عنوان و توضیحات تکراری در Google Search Console امکان پذیر است.
4- طبق آنچه گوگل اعلام کرده است، کلمات کلیدی موجود در این بخش اثری روی سئو ندارند. بنابراین تلاش کنید، بهترین متن ها را برای جذب کلیک کاربران در این بخش یادداشت کنید.
5- درج توضیحات در صفحه تضمینی برای نمایش آن در گوگل ایجاد نمی کند، بسته به کلمات کلیدی مورد جستجو توسط کاربران، ممکن است گوگل بخشی از محتوای صفحه را جداسازی کند و در این بخش به نمایش در آورد. بنابراین نوشتن محتوای با کیفیت در صفحات و درج کلمات کلیدی مهم در توضیحات که ممکن است توسط کاربران جستجو شوند، در افزایش کیفیت متن نمایش داده شده به عنوان توضیحات اثر خواهد داشت.
6- مطمئن شوید صفحات وب سایت شما دارای توصیف و meta description هستند برای اطمینان از ابزار های گوگل مثل HTML suggestions در Web Master tools استفاده کنید.
7- از توصیفات مشابه در صفحات مختلف خودداری کنید و تا حد امکان برای هر صفحه یک توصیف جدا ایجاد نمایید.
استفاده از برچسبهای دقیق و مناسب.
8- با اینکه توصیه می شود توصیف صفحه به شکل جمله باشد، گوگل پیشنهاد میکند از برچسبهای دقیق و درست به جای جمله استفاده شود.

-------------

3- تگ Keywords یا کلمات کلیدی
تگ کلمات کلیدی مشخص کننده کلمات کلیدی اصلی مرتبط با صفحه وبسایت هستند که موتورهای جستجو در هنگام جستجوی کاربر به نمایش در می آورند؛ به عبارت دیگر بیانگر کلماتی است که بازدیدکنندگان سایت شما ممکن است با جستجوی آنها به وبسایت شما برسند.
گوگل چند سالی است (از 2009) این تگ را در رتبه بندی سایت مورد استفاده قرار نمی دهد زیرا سوء استفاده از آنها بسیار آسان است و ظاهرا قصد ندارد تغییری در این رویه بدهد اما موتور جستجوی یاهو می گوید هنوز متا تگ کلمات کلیدی ایندکس می شود و این متا در رتبه بندی صفحات اهمیت دارد.

-------------

-------------

نکات مهم در نوشتن تگ Keywords:
1- در تگ کلمات کلیدی برای جدا کردن حروف از , ویرگول در صفحه کلید لاتین و نه ویرگول فارسی استفاده می شود.
2- کوتاه بودن و کمتر بودن تعداد کلمات مهم است و زیاد بودن آن از دید گوگل خطای بزرگی است.
3- این تگ شامل لیستی از 4 تا 10 کلمه کلیدی است که مرتبط به صفحه شماست. کلمات کلیدی اصلی، ثانویه و ثالث در این تگ گنجانده شده است.
4- در حال حاضر در بیشتر صفحات وب از این تگ استفاده می شود ولی برخی وب مسترها پیشنهاد میکنند با این تگ خداحافظی کنیم.

-------------

4- تگ Robots یا روبات ها

یکی دیگر از مهمترین متا تگ ها در سئو، متا تگ Robots می باشد. متا تگ Robots برای کنترل ایندکس کردن صفحه توسط موتورهای جستجوگر می باشد. با استفاده از این متا تگ می توانید یک سری از دستورات مهم را به موتورهای جستجو بفهمانید و گاهی اوقات برای ارجاع این دستورات باید برای هر موتور جستجو یک متا تگ اختصاصی درج کرد. یکی از کارهایی که می توان با متا تگ Robots انجام داد این است که می توانید به موتورهای جستجو اطلاع دهید که چه صفحاتی را از سایت شما ایندکس کنند و یا لینک خاصی را از صفحه یا سایت شما دنبال نکنند. این متا تگ جزو سئوی داخلی سایت محسوب می شود؛ به این دلیل که تغییرات و اعمال آن بر روی صفحات سایت را کاملا باید مدیر یا مهندس سئوی آن سایت انجام دهد.
با استفاده از این تگ و مشخص نمودن موتور جستجوی مورد نظر به ربات جستجوگر اعلام میکنیم در خصوص صفحه مورد نظر چه رفتاری داشته باشد، راه کامل تر آن استفاده از فایل robots.txt است .

-------------

-------------
به یکی از چهار صورت زیر به کار می رود: (نکته: فاصله بعد از علامت > و < در کدهای html باید حذف شوند.)
< meta name=”robots” content=”index,follow”/ >
< meta name=”robots” content=”noindex,follow”/ >
< meta name=”robots” content=”index,nofollow”/ >
< meta name=”robots” content=”noindex,nofollow”/ >
index= به این معناست که موتور جستجو می تواند صفحه را بایگانی کند و آوردن no آن را منتفی می کند.

follow= به این معناست که موتور جستجو می تواند لینک های موجود در صفحه را دنبال کند و no آنرا منتفی می کند.

index , follow = یعنی محتوای صفحه خوانده شود و لینک های آن دنبال گردد. (حالت پیش فرض)


برخی موتورهای جستجو Meta Robots مخصوص به خود دارند. مانند گوگل:

-------------
< meta name=”googlebot” content=”noarchive”/ >

این شناسه بیان می کند که گوگل نسخه ای از صفحه را روی سرور خود منتقل نکند.

-------------

حالت کلی برای تمام موتورهای جستجو:

-------------
< meta name=”robots” content=”noarchive”/ >

 

-------------
به طور کلی، متا تگ ها با توجه به اینکه اطلاعات مفید و کوتاهی را در خود دارند، در طبقه بندی محتوای اطلاعات وبسایت به موتورهای جستجو کمک بسیاری می کنند. بنابراین موتورهای جستجو راحتتر می توانند این اطلاعات را ذخیره و بر اساس نیاز کاربر دسته بندی کنند. اگر چه اهمیت آنها مانند گذشته نیست، اما استفاده نکردن از آنها می تواند بر روی رتبه وبسایت شما تأثیر منفی بگذارد. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد، منتظر دریافت نظرات سازنده شما عزیزان هستیم.

 





:: بازدید از این مطلب : 194
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 شهريور 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: